Storytelling și comunicare business cu Liviana Tane

Storytelling și comunicare business cu Liviana Tane



Ideea de storytelling cu care mai nou suntem familiarizați cu toții oscilează între percepții diferite. Unii au impresia că storytelling înseamă povești pt copii (story), în timp ce alții cred că înseamnă public speaking (telling). Ei bine, storytelling este o artă, un meșteșug care cere exercițiu și responsabilitate.

Ce este storytelling?

  • este o călătorie către sine
  • o călătorie către ceilalți

Poveștile sunt oameni care fac lucruri care generează emoții – Liviana Tane, Publisher la The Writing Journey.  

În special în zona de business, observăm că lipsește elementul de emoție. Asta deoarece am trăit într-o societate care ne-a încurajat să evităm emoțiile pentru că erau asociate cu vulnerabilitate și cu slăbiciune. Însă, tendința de comunicare globală merge în zona de emoție (care nu înseamnă doar să plângi).

Emoție înseamnă stări prin care trece cineva care citește ceva.

Comunicarea virală și storytelling

Există un top al comunicării virale. Comunicarea se bazează pe emoții, iar ele ating altfel publicul în online față de cum o fac offline. De ce? Pentru că în offline, există o stare de alertă și de agitație continuă în viața noastră. În mod contrar, în online căutăm liniște și frumos. Atunci, decizia de a cumpăra în online se bazează pe o emoție pozitivă. 

Top emoții în comunicare

  • umorul (cea mai eficientă emoție)
  • pofta (mâncare gătită, călătoriile etc.)
  • misterul (informație care stârnește curiozitatea)
  • autoritatea
  • succesul
  • alerta
  • viciul
  • depășirea limitelor
  • siguranța și securitatea

Deși pare simplu, nu e atât de ușor să transmiți aceste emoții prin scriitură. În primul rând, există scrierea cinematică (cu detalii și să-ți folosești toate simțurile pentru ca cititorul să simtă ceea ce am simțit tu).

Scara abstractizării spune că fiecare dintre noi este mai receptiv și înțelege mai ușor cu cât este mai la baza scării (concret) și suntem mai puțin receptivi în abstract.

Din păcate, comunicarea business este de multe ori abstractă: sunt cel mai bun, cumpără de la mine etc. Problema este că toate brandurile spun asta. Ca să mergi în profunzime, trebuie să mergi în concret. Să te duci în acel element și emoție care face să te diferențiezi de restul și să demonstrezi că ești cel mai bun sau eficient.

În momentul în care pleacă un mesaj de la tine, el nu-ți mai aparține. El aparține publicului la care ajunge. Și fiecare dintre cei care vor citit acest mesaj, o să le interpreteze prin filtrele proprii și pentru fiecare va însemna altceva.

Vrei să postezi ceva, dar nu știi cum să-ți pui ideile în cuvinte și cum să transmiți emoție? Pentru momentele în care simți că ești în impas, scrie exact așa cum îți vine, dar scrie pe hârtie. Ulterior, poți adăuga elemente care să-ți transforme creația în ceva frumos. Citește cum să folosești limbajul incluziv în social media.

Scriitura are 5 etape:

  • ideea
  • documentarea
  • structura (în ce formă îți pui cuvintele pe hârtie)
  • scrierea
  • editarea sau rescrierea până când textul sună cum vrei tu

Cum știi că textul tău este bun? Apelează la cititorul tău de încredere sau la un prieten care este obiectiv și care poate să-ți dea un feedback. Apoi, există grupurile de probă cu comunități care îți pot analiza textul. Abia apoi poți să-ți faci textul public.

Pentru mai multe informații despre cum să faci storytelling online, te invităm să vizionezi întregul eveniment World of Digital Autumn 2021, transmis pe Facebook.