Cum îți construiești brandul personal în online? Cu ce diferă acesta față de brandul comercial? La aceste întrebări a răspuns Mihai Bonca – Marketing & Brand Transformation professional în cadrul evenimentului World of Digital Autumn 2021.
Din punctul de vedere al construcției, nu există diferențe mari între un brand personal și unul comercial.
Scurtă introducere în psihicul uman
Marketingul este o oglindă a psihicului uman. Așadar, când vorbim despre marketing, este important să cunoaștem cele 3 nivele ale creierului:
- reptilian (frică): ne ține în viață prin frică și ne protejează de rele. Aici, este important să știm că nu toți oamenii suntem la fel. Cu alte cuvinte, de ce mi-e mie frică, s-ar putea ca ție să nu-ți fie.
- mammalian (emoție): este zona de iubire, motivație interioară. Valorile și credințele noastre sunt tot diferite.
Ținând cont de primele 2 nivele ale creierului, are loc segmentarea consumatorilor. De exemplu, există un segment (LGBTQ+) și un alt segment care consideră că există doar bărbați și femei, nimic altceva.
- neocortex (rațiune): zona rațională pe care o folosim cel mai puțin.
Întotdeauna poveștile pleacă din frică, din antagonist (de ce ți-e ție frică). Apoi, antagonistul se rezolva prin emoție (iubire), în timp ce zona rațională trebuie să fie vizibilă. Concret, vedem cum a câștigat Trump alegerile din Statele Unite:
Fear Antagonists (de ce ți-e ție frică): mexicanii vin la tine în țară și-ți iau locurile de muncă.
Love Myths: Let’s Make America Great Again.
Rational Rules (vizual): We are going to build a wall.
Marketingul este un dans față de fricile oamenilor: 1/3 vor fi deschiși la ceea ce spui, 1/3 vor fi împotriva a ceea ce spui, iar 1/3 vor fi nehotărâți. Obiectivul tău, ca om de marketing, este să-i convingi pe cei nehotărâți. Așadar, va trebui să te gândești la nevoile și fricile celor 1/3 care sunt nehotărâți.
Reguli de dans în marketing:
- nu pot dansa cu oricine
- nu oricine vrea să danseze cu mine
- e vorba de seducție (prin poveste)
Construirea unei relații alături de comunitate
Brandul este tot o formă de comunicare, însă este una făcută pe termen lung. Nu trebuie s-o schimbi. Un exemplu în acest sens este Agentul 007. Brandul trebuie să aibă:
- un core foarte solid pe care să nu-l schimbi sau să-l schimbi doar foarte rar
- o zonă de freshness care să nu-i plictisească pe oameni.
Cum construiești o relație?
- Atractivitatea. Aici intră aspectul fizic, cum miroase, care este personalitatea și vulnerabilitatea sa și narcisismul (este ca mine sau ca ceea ce vreau să devin).
- Încrederea. Aici intră beneficiile directe/indirect, slăbiciunile și limitele.
- Emoțiile
- Rezonanța și valorile comune
Mărcile puternice își asumă vulnerabilitatea.
Stabilește-ți ideologia pentru brandul personal
Pentru a-ți contura brandul personal, îți recomandăm să ții cont de următoarele aspecte:
- Care este motivația ta interioară: vrei să-i ajuți pe ceilalți sau este doar despre tine?
- Care sunt valorile tale: cele în care crezi sau așa cum te văd ceilalți.
- Purpose: care este scopul tău și ce KPI-s urmărești pentru a-l măsura.
Când privești la tipologia de arhetipuri, trebuie să le privești ca principal și secundar, și să știi că acestea se modifică în viață.
Iată un exemplu de analiză:
Fiecare persoană care a reușit să-și construiască un brand personal, a avut o poveste de viață interesantă. Ei au avut un drive interior puternic care venea dintr-o traumă.
Elon Musk, de exemplu, reușește să creeze un câmp de distorsiune a realității pentru că oamenii îl admiră și îl apreciază. El are un cult personal.
În concluzie, îți lansăm o temă-provocare pentru stabiliraea ideologiei răspunzând la următoarele 3 întrebări:
- Purpose. For what would you like to be remembered by close people, in 10 years?
- Values. What do you want to be remembered you stand for?
- Motivation. What motivates you and how this can be measured?
Pentru mai multe informații despre cum să-ți conturezi brandul personal, te invităm să vizionezi întregul eveniment World of Digital Autumn 2021, transmis pe Facebook.