Ce înseamnă Instagram pentru industria de fotografie

Ce înseamnă Instagram pentru industria de fotografie



Aș putea începe foarte bine cu un detaliu foarte important și să termin odată cu asta și articolul. Instagram este o industrie în sine, iar ăsta este unul dintre motivele pentru care merită mai multă atenție din partea noastră.

Instagram e un game changer

Nu sunt convins că fondatorii platformei au prevăzut succesul pe care-l va avea produsul lor, dar știu sigur că în momentul în care s-au prins de potențialul pe care îl are invenția lor, au prețuit-o ca atare. Dovadă e suma pe care au acceptat s-o transfere în proprietatea Facebook.

Într-una din zilele în care aveam introspecții adânci despre comunicare și social media în general, analizând fiecare rețea în parte mi-am dat seama că Instagram reprezintă pentru industria de fotografie mai mult decât aș fi crezut. Instagram e noul Kodak și sunt foarte sigur de ceea ce afirm. Dacă e să analizăm fugar industria, avem trei momente mari înrădăcinate în mentalul colectiv.

1. Apariția aparatului de fotografiat.

2. Momentul Kodak.

3. Instagram.

De punctul 1 am auzit la școală sau am citit în cărțile de profil sau istorie, de 2 știm sigur ce-a reprezentat pentru că o bună parte dintre generațiile de dinainte de ’90 l-au trăit, iar punctul 3 ne este contemporan. Am convingerea că datorită Instagram, o aplicație banală care încerca să replice un Photoshop fad și care enerva fotografii profesioniști, atenția către fotografia digitală a crescut exagerat de mult, dacă ne raportăm la timpul scurt în care a făcut-o. Iar asta s-a întâmplat pentru că a făcut precum Kodak, a reușit să pună la îndemâna maselor un instrument accesibil și ușor de folosit. Motiv suficient de puternic ca să spun că Instagram, în definitiv, e un game changer.

 

Instagram e o industrie

… care a influențat-o pe cea care exista deja când a apărut, și mă refer la cea a aparatelor de fotografiat. Sunt sigur că după ce au testat aplicația și au văzut ce pot face cu ea, că sunt creativi, că au viziune și simț estetic, fotografii amatori au pus bani deoparte ca să-și cumpere un aparat profesional de fotografiat. La fel de sigur sunt că la rândul lor, fotografii profesioniști au găsit în Instagram un canal de promovare și, în final, sursă de venit.

Instagram e o industrie pentru că s-a dezvoltat în jurul său un ecositem greu de cuprins cu vederea. Și imposibil de ignorat!

Filtrele digitale ale Instagram pot asociate cu filmul de 36 de poziții din vechile aparate de fotografiat personale. Acestea erau de diferite feluri și produse de mai multe branduri printre care și Kodak, care a fost un jucător extrem de important la vremea lui. Chiar inovator pentru că a adus conceptul de fotografie la minut, care a dispărut odată cu apariția celui de fotografie la secundă. Kodak nu s-a adaptat, Instagram da.

Ei bine, cum se cumpărau în acele vremuri filme cu 36 de poziții, așa se cumpără acum filtre digitale pentru a prelucra fotografiile pe care le distribum pe rețeua socială Instagram. Au apărut aplicații din ce în ce mai complexe, care pot avea rezultate extraordinare în mâini pricepute care au învățat cum să le folosească. Unele sunt scumpe, altele sunt gratuite, sunt practice sau greu de folosit, ba chiar total inutile. Ideea e că toate au apărut pe fondul succesului Instagram.

 

 

Viitorul Instagram

Dacă ne uităm în istorie, vom observa cu ușurință că fiecare game changer a devenit obiect de muzeu. Nu e nimic anormal. Nu-mi dau seama dacă Instagram va dispărea vreodată, dar de devalorizat sigur se va devaloriza. Ca heavy user de Instagram simt că s-a devalorizat deja de-a lungul timpului. Prima dată am avut sentimentul acesta când aplicația a devenit disponibilă pentru sistemul de operare Android. A fost momentul în care a trecut de la statutul de produs premium, pe care-l puteau utiliza doar clienții terminalelor Apple, la produs de masă, folosit de toată lumea. Apoi, câteodată, când caut în App Store aplicații și tool-uri noi pe care să le testez, am câte un gând fugitiv care mă lasă să cred că Instagram nu mai ține pasul cu piața pe care a dezvoltat-o. Aplicațiile de care dau sunt mult mai puternice, iar userii serioși le folosesc fără să clipească, și asta în detrimentul filtrelor native.

Astfel că Instagram devine încet… încet… un simplu canal de distribuție, a cărui componentă de producție devine prăfuită. Până acum a avut două încercări timide de a lansa subproduse, Hyperlapse și Layout, dar atâta timp cât softul telefonului meu îmi permite să filmez un timelapse, iar aplicațiile prin care pot face colaje precum Layout există de ceva ani și lumea s-a familizirat cu ele… îmi e greu să cred că vor fi adoptate în masă.

 

Asta e Instagram

Un game changer cu un ecosistem stufos, care devine treptat un canal de distribuție, fără ca cineva să mai ai în calcul că totodată poate fi și instrument de producție, după cum a pornit la drum ințial.