#MEETTHECREATOR Răzvan Moței: amuzament și veridicitate în social media

#MEETTHECREATOR Răzvan Moței: amuzament și veridicitate în social media



Online-ul a devenit un loc în care știrile, chiar și cele neadevărate, se află sub efectul bulgărelui de zăpadă. Cum facem să ne informăm corect?

O nouă poveste din seria #MeetTheCreator continuă cu povestea lui Răzvan Moței, persoana care ne ajută nu doar să ne informăm corect, ci și să înțelegem informațiile pe care le citim.

1. Cine este Răzvan Moței, creatorul Weekly Recap, când nu „stă pe internet”?  

Răzvan Moței este un om simplu din Bacău. Răzvan din offline nu-i aproape deloc diferit față de Răzvan din online, doar că mai are niște lucruri pe lângă care-i fac viața mai colorată: prieteni, familie, pasiuni etc. Aceste lucruri care nu întotdeauna se văd în conținutul pe care îl creez online.

O bună parte din timpul liber îl dorm. Sunt un mare fan al somnului și aș putea dormi efectiv oricât. Când nu dorm, încerc, pe de o parte, să mai fac niște sport pe ici pe colo, să mai am, totuși, niște viață socială și să mai ies la niște plimbări prin oraș sau pe la munte. Ah, și foarte important: să mănânc ciorbă în pâine

2. Cum a apărut povestea Weekly Recap?

Think outside the box înseamnă lucruri diferite pentru fiecare dintre noi. Pentru Răzvan, această vorbă a însemnat să forțeze formatul clasic Instagram și să vină cu ceva nou.

Povestea Weekly Recap e destul de simplă și îmi place să o spun tocmai pentru că nimeni nu se așteaptă. Weekly Recap a pornit din vanitatea mea incomensurabilă. Din orgoliul faptului că, răpus de o răceală nu tocmai plăcută, am lipsit de pe Instagram câteva zile. Apoi, pentru că, nu-i așa, oamenii asediau deja ușile blocului unde locuiesc, m-am gândit că ar trebui să le spun oamenilor ce s-a mai întâmplat în lume, cât timp creatorul lor preferat de conținut n-a mai fost în stare să spună lucruri. Aparent, formatul a crescut frumos și este activ și astăzi, săptămână de săptămână, fără pic de pauză, de peste 210 săptămâni și este urmărit săptămână de săptămână de 6000-7000 de oameni.”

3. Cum verifici veridicitatea informațiilor și cum le traduci pe limba tuturor?

Când postezi informații sensibile din diferite domenii, pare aproape imposibil să le verifici corectitudinea și apoi să le faci înțelese de către cititori. 

Îmi place să cred că ce fac eu e mai degrabă o descifrare a unor informații care nu-s neapărat complicate, dar care, poate, sunt livrate către publicul mare într-un mod care nu-i neapărat plăcut. În general, mă informez de la instituții de presă cât mai bine împământeniți în piață, de la jurnaliști independenți sau de instituții. Fac mixul de informații, care include tot ce-am citit de la sursele de mai sus, iar apoi încerc să „traduc” ce-am înțeles. Sper că-mi și iese. Măcar uneori.” 

Citind aceste rânduri, e aproape imposibil să nu ne întrebăm care este proncipalul motiv pentru care oamenii îl urmăresc pe Răzvan Moței? Ce nevoie le satisface, de fapt? 

Cred că mulți au venit pentru informații și au rămas pentru entertaiment, precum și invers: oameni care au venit din conținutul funny, dar care au rămas pentru informații. Cred că e un mix pe care îl găsești mai greu la un creator de conținut.”

Cred că mulți au venit pentru informații și au rămas pentru entertaiment, precum și invers: oameni care au venit din conținutul funny, dar care au rămas pentru informații. Cred că e un mix pe care îl găsești mai greu la un creator de conținut.” -Răzvan Moței

4. Care este strategia din spatele contului? Cum alegi dacă să postezi memes, reels sau tiktoks?

Cred foarte tare că trebuie să înveți să faci algoritmul oricărei platforme să lucreze pentru tine. Nu poți să faci asta dacă nu testezi fiecare funcție pe care o au platformele și fiecare format pe care îl poți explora. Revenind la întrebarea propriu-zisă, „strategia”, dacă vreți să o numim neapărat așa, deși cred că e ușor pompos, e să servesc anumite nevoi pe care urmăritorii mei le au: amuzament și informație. Pe prima o rezolv cu memes, TikTok și Reels, pe a doua o servesc cu Weekly Recap și #CareiFaza.” 

5. Cum arată procesul creativ pentru Răzvan Moței? Cât de calculat este tot ceea ce faci și cât este pură intuiție? Și ce faci cu blocajul creativ?

Vorbim adesea despre planuri de postări organizate și pregătite din timp. Însă, e bine să păstrăm și o doză de spontaneitate pentru momentele în care instuiția noastră știe cel mai bine ce trebuie să facem. 

Am citit că ar trebui să am un calendar de postări și să-l urmez pe acela. Dar adevărul este că nu sunt suficient de organizat, și mai degrabă postatul vine în același moment cu inspirația. Sunt zile în care creez conținut pentru 10 zile și 10 zile în care nu creez deloc conținut. Și cred că-i ok să fie așa, atât timp cât nu pui foarte multă presiune pe tine.”

La mine, cel puțin, cred că blocajele vin și pleacă. N-am experimentat neapărat un blocaj creativ până acum, dar au fost niște zile/săptămâni, majoritatea cu vreme mohorâtă afară, în care nu prea am creat conținut. Nu știu dacă ăsta e un blocaj creativ neapărat, dar atât timp cât nu pui presiune pe tine și o iei ușor, cred că pofta revine ușor-ușor.”

6. De unde îți găsești sursa de inspirație? 

Cam de peste tot. Stând extrem de mult pe internet, consum extrem de mult conținut. Mult conținut bun care, la finalul zilei, te fac să fii mai creativ, chiar dacă nu îți vine fix în momentul ăla o idee. Cred că secretul la mine, care poate să fie toxic în același timp, stă în multele ore pe care le petrec pe platformele sociale, ori citind articole despre efectiv orice subiect.”

7. Ce te motivează să mergi mai departe atunci când simți că nu mai poți?

Ca în orice domeniu, și creatorii au momente în care simt că vor să renunțe la ceea ce fac. Însă, există și „aha” momentes, adică acele sclipiri care le amintesc de ce au ales să meargă pe acest drum. 

Mă motivează modul în catre oamenii răspund și fac engagement. Am reușit să creăm o comunitate atââât de mișto, încât efectiv asta mă face să continui. Dacă vorbim de „aha” moments, nu știu dacă le am chiar așa în minte, dar îmi aduc aminte cât de tare m-au bucurat primii 10.000 de followeri, cât de tare m-au bucurat share-urile și validarea creatorilor mai mari și cât de tare mi-a crescut inima când am primit primul mail în care mi se propunea o campanie. Sunt momente micuțe, dar care, îmbinate, îți dau un context foarte mișto.

Nu am avut niciun moment pe bune în care m-am gândit să renunț. Au fost momente, în schimb, în care mă îndoiam de conținut. Dar am citit eu în cărți că, dacă ai un plan și crezi în el, du-l cât de departe crezi și asta am încercat și încerc în continuare să fac.” 

8. Social Media Detox: cum faci și cât de des faci dacă faci?

Cred cu tărie că Social Media poate fi un mediu toxic. Extrem de toxic, mai ales privind din postura în care toată lumea are o viață perfectă. Eu n-am simțiti vreodată nevoia să iau o pauză de la social media, dar cred că, dacă simți că e too much to handle, e super ok să îți iei o pauză și să pleci. Dacă ești creator de conținut, e super probabil să mai găsești 80-90% din oamenii pe care îi ai acolo și după ce te întorci.” – Răzvan Moței

9. Bătălia continuă: TikTok sau Instagram?

Nu mai e secret că între TikTok și Instagram se duce o bătălie de ceva vreme și ajungem să fim bulversați cu privire la ce rețea socială e mai „bună”. 

Le folosesc diferit pentru că, în capul meu, au roluri diferite. TikTok e, pentru moment, copilul ăla nou de la bloc, care încă împarte cu mai toată lumea din bomboanele lui cu reach și în continuare e cel mai simplu să crești acolo. Dintre toate platformele, cu siguranță pe TikTok un creator de conținut nou are cele mai multe șanse să se afirme. Pe de altă parte, Instagramul e un pic diferit. Da, poate nu mai e cel mai cool copil din scară, dar în continuare îți oferă niște tool-uri pe care le găsești greu pe alte platforme. Sumarizând: ambele, TikTok pentru divertisment, poate puțină informație, Instagram pentru informație și divertisment.”

10. În online se întâmplă și chestii nasoale. Cum gestionezi bullying-ul și hate-ul?

Am experimentat extrem de puțin bullying. Poate doar când i-am zis unui domn mascul alfa pe TikTok de ce greșește în legătură cu vaccinurile, dar acolo nici măcar astăzi n-am deschis comentariile, ca să nu mă îngrozesc. Altfel, am o regulă: dacă simt că am un partener de conversație, discut, dacă nu, și simt că am de a face cu un om cu prea multe certitudini, nu intru deloc în conversație, pentru că nu vrea să asculte, ci doar vrea să fie ascultat. Cumva asta e metoda prin care „mă protejez“, să zicem. N-am întâlnit foarte mulți din a doua categorie până acum. Dar poate și pentru că am plecat de pe Facebook.

„Dacă simt că am un partener de conversație, discut, dacă nu, și simt că am de a face cu un om cu prea multe certitudini, nu intru deloc în conversație, pentru că nu vrea să asculte, ci doar vrea să fie ascultat.” – Răzvan Moței

11. Există vreun moment sau poveste interesantă pe care ai trăit-o în urma unei postări?

Am un lucru pe care-l tot spun, vizavi de diferența între Instagram și Facebook, și cumva așa motivez plecarea mea de pe Facebook. Prin primele #careifaza, am vorbit un pic despre carantina de noapte și care este scopul ei. Pe Instagram, acolo unde am postat-o eu, doar lapte și miere, like-uri, share-uri, comentarii pozitive, tot tacâmul. Mi-a luat cineva postarea de pe Instagram, a pus-o pe Facebook pe contul lui = festival de comentarii negative. Mi se pare întotdeauna fun să spun asta pentru că mi se pare că ne arată, pe de o parte, diferența între platfome, pe de altă parte cât de diferite și confortabile sunt bulele în care trăim.

12. Cum ar trebui să arate, din punctul tău de vedere, colaborarea ideală dintre brand și creator? 

Colaborările mele au început, practic, în 2022, deși fac treabă în online de prin 2018, dar ce pot să spun până acum e că lucrurile în publicitate s-au cam schimbat. N-am întâlnit, de exemplu, până acum, un brief extrem de tight și nici un brand care să nu fie atent la recomandările mele. Poate am și lucrat cu branduri foarte mișto, și de aia. Dar, revenind, colaborarea ideală este, din punctul meu de vedere, atunci când nevoia de comunicare a brand-ului poate fi îndeplinită, exact cu tool-urile pe care le are deja în dotare, de creatorul de conținut. Atunci când creatorul de conținut pleacă de pe ruta pe care o are în mod normal, doar ca să dea bine în campanie, se simte imediat.” 

„Colaborarea ideală este, din punctul meu de vedere, atunci când nevoia de comunicare a brand-ului poate fi îndeplinită, exact cu tool-urile pe care le are deja în dotare, de creatorul de conținut.”

13. Ce alți creatori de conținut ne recomanzi să urmărim? 

Cu atât de mulți creatori de conținut, este aproape imposibil să nominalizăm doar câțiva. Hai să vedem care este părerea lui Răzvan Moței.

E greu întotdeauna să fac nominalizări, dar o să zic 5 conturi care îmi vin prima dată în minte: @zavatos @prajiturela @testaholic @3mesepezi @mihaelalemnaru.ro.

Dacă ne referim la podcasturi, „răspunsul safe ar fi Mind Architect și, evident, că îmi place foarte tare ce-a făcut Paul Olteanu împreună cu echipa lui acolo, dar, n-aș vrea să mă duc neapărat în primul care îmi vine. Mi-a plăcut foarte tare proiectul-podcast al celor de la Decât o Revistă, Obiceiul Pământului. În acesta se vorbește despre stereotipurile sociale îndreptate împotriva rromilor, despre istoria rromilor în România. E un podcast greu, în care descoperi că, poate, poporul tău n-a fost cel mai mișto din univers, dar cred că-i o discuție pe care trebuie să o purtăm în societate și mă bucur că proiectul ăsta a luat viață.

#MeetTheCreator este un proiect marca World of Digital prin care ne propunem să aducem sub lumina reflectoarelor poveștile de viață ale creatorilor de conținut: Cum își găsesc sursa de inspirație? Ce anume a funcționat pentru ei? Ce lecții au învățat de-a lungul anilor de prezență în social media? 

Dacă ți-a plăcut povestea lui Răzvan Moței, omul din spatele proiecului Weekly Recap, dă-i un share, să ajungă și la ochii altora. O altă poveste interesată pe care te invităm s-o descoperi este a lui Andrei, omul din spatele Cugetări Meticuloase