Sfaturi juridice pentru Instagram | World of Instagram Summit 2020

Sfaturi juridice pentru Instagram | World of Instagram Summit 2020



Cea mai mare bucurie pentru un brand este ca urmăritorii săi să genereze conținut cu produsele sale. Dacă este un conținut estetic și poate fi share-uit și pe pagina companiei, e cu atât mai satisfăcător pentru brand. Dar, știai că, dacă un utilizator nu îți dă mention într-un story pe Instagram, brandul nu are voie să dea share fără acordul acestuia? Sau cât de important este să ai grijă ce faci cu informațiile personale pe care utilizatorii ți le divulgă în privat? Cu siguranță, nu. Tocmai de aceea, la World of Instagram Summit 2020, Ana-Maria Udriște, Digital Lawer, Avocatoo, a oferit câteva sfaturi juridice pentru brandurile și creatorii prezenți pe Instagram. 

Întreabă întotdeauna dacă poți da share sau să etichetezi un utilizator

Pe Instagram, multe interacțiuni dintre utilizatori și branduri se petrec în zona de mesaje private. Tocmai de aceea, unul dintre cele mai importante sfaturi juridice oferite de Ana-Maria Udriște este să ceri permisiunea pentru a folosi orice primești de la un utilizator. Indiferent că vorbim despre comentarii, recenzii, poze sau mesaje private.  

Ce trebuie ținut minte: când o persoană dă mention unui brand într-un story, brandul poate prelua story-ul respectiv, fără să mai ceară acordul acesteia. Politica Instagram permite acest lucru. În schimb, dacă utilizatorul pune o poză cu un hashtag (#numelecompaniei), atunci brandul nu mai are dreptul să dea share. Mai ales fără să întrebe utilizatorul.

Dacă Instagram nu are o funcție nativă prin care să faci o acțiune, atunci înseamnă că nu ai voie să faci acțiunea respectivă 

Spre exemplu, nu poți să dai repost pe Instagram. Ceea ce fac multe branduri sau creatori de conținut este că folosesc o aplicație terță. Cu ajutorul acesteia preiau conținutul unui utilizator, îl repostează pe feed-ul propriu și îi dau mention. Dar nu există un acord scris între cele două părți. Tocmai din această cauză, compania este pasibilă de acțiuni în instanță. Așa că, printre alte sfaturi juridice, Ana-Maria Udriște a subliniat: Dacă nu ai o funcție nativă care să permită un anume tip de share, atunci e clar că trebuie să te întrebi de două ori dacă să faci acea acțiune. 

Câteva sfaturi juridice pentru concursurile pe Instagram 

Când organizează concursuri, brandurile ar trebui să trebui să aibă un regulament foarte bine pus la punct. În special, verificat un avocați specializați în zona de digital. Acesta ar trebui să includă și declarația pe proprie răspundere a utilizatorilor că sunt autorii de drept ai conținutului creat. Au fost câteva campanii mari în România în care participanții s-au înscris la concursuri cu template-uri sau muzică furate. Companiile au dat share, iar creatorii originali ai elementelor de conținut s-au sesizat și au cerut daune.

instagram

De ce este foarte importantă semnalizarea conținutului sponsorizat 

În octombrie 2020, Facebook și-a luat un angajament față de Autoritatea pentru Reglementarea Concurenţei din Marea Britanie (CMA). Anume, că va preveni ascunderea parteneriatelor promoționale dintre influenceri și branduri pe Instagram. Astfel, Facebook: 

  • Va face disponibilă eticheta de branded content pentru toți utilizatorii, nu doar pentru conturile de business. Mai ales că au realizat că mulți influenceri rămân pe conturi personale pe care le monetizează. 
  • Va crea un algoritm prin care, în funcție de hashtag-urile pe care le pui sau mention-urile pe care le faci, să intuiască dacă e conținut sponsorizat. În paralel, va mai dezvolta un algoritm prin care să înștiințeze brandurile când apar în postările influencerilor. Iar brandurile vor trebui să încurajeze influencerii cu care lucrează să fie responsabili și să semnalizeze conținutul sponsorizat. Mai mult, brandurile vor avea posibilitatea ca atunci când un influencer face o greșeală să-i dea postarea jos.

Tocmai de aceea, unul dintre sfaturile juridice importante pentru creatorii de conținut de pe Instagram este să semnalizeze conținutul sponsorizat. Chiar și atunci când un influencer primește un produs de la un brand (pe sistem barter sau direct mailing) și postează o poză cu acel produs. Altfel, se consideră reclamă înșelătoare. 

În loc de concluzii: Paza bună, trece primejdia rea

Pe lângă sfaturi juridice, Ana-Maria Udriște a povestit despre Codul de bune practici în influencer marketing. Ghidul, dezvoltat de IAB, 2Performant și Avocatoo, își propune să ajute brandurile și influencerii să colaboreze mai bine în campaniile desfășurate împreună. Mai mult, trasează un cadru legal și un cod de conduită pentru ca aceste colaborări să fie de succes. 

Prezentarea ținută de Ana-Maria Udriște în cadrul World of Instagram 2020 poate fi urmărită și în format video, aici

Citește și care sunte cele mai bune practici pentru Instagram Shopping aici.

Comments are closed.