Înainte de a începe conturarea unei strategii de marketing digital și a tacticilor, ar trebui să definim Generația Z.
Conform surselor oficiale, Generația Z, sau Gen Z pe scurt, este cohorta demografică ce se succede milenialilor (sau Generației Y) și precede Generația Alpha. Nașterea celor din această generație a început în anul 1990 și s-a terminat în anul 2010. Majoritatea membrilor Generației Z sunt copiii celor din generația X și, uneori, a milenialilor.
Nativă digital, această generație reprezintă 32% din populația globală și a crescut cu telefoane mobile și iPad-uri.
Ce trebuie să știi despre Generația Z
- Are attention span-ul de doar 8 secunde, cu patru secunde mai puțin decât milenialii;
- 77% dintre ei sunt extrem de interesați de voluntariat pentru a obține experiență de muncă;
- Persoanele care le influențează cel mai mult deciziile legate de carieră includ părinții (30%), managerii (17%) și prietenii (17%);
- 75% vor să transforme hobby-urile în locuri de muncă cu normă întreagă;
- 52% folosesc YouTube sau alte site-uri de socializare pentru o sarcină tipică de cercetare școlară;
Cum să-ți adaptezi tacticile de marketing la Generația Z
1. Prima impresie contează
Generația Z are attention span-ul de aproximativ 8 secunde. Ceea ce înseamnă că, atunci când vine vorba de marketing pentru Generația Z, fiecare moment contează. Poți să creezi conținut video captivant în doar 8 secunde? Acesta este timpul pe care-l ai la dispoziție pentru a-i convinge că întregul conținut merită consumat. Dacă nu reușești să faci asta, i-ai pierdut.
Chiar dacă, la prima vedere, acest lucru pare dificil, cu ajutorul rețelelor sociale este simplu să creezi conținut adaptat tinerilor. Folosește TikTok, Instagram sau Snapchat și inspiră-te din conținutul creat deja acolo.
2. Care este scopul afacerii tale?
Conform acestui studiu recent realizat de Forrester, Generației Z îi pasă profund de problemele de mediu, politice și socio-economice. 51% dintre tinerii între 18 și 23 de ani vor cerceta un brand pentru a se asigura că programele sale de CSR se aliniază cu valorile lor.
Pentru a câștiga încrederea acestei generații, trebuie să-ți aliniezi valorile și misiunea brandului cu cele care îi definesc pe ei.
Un exemplu bun de campanie de CSR este dat de Pantofii TOMS. Pentru fiecare pereche de pantofi cumpărați de pe site-ul lor, ei donează o pereche unui copil care are nevoie. Această campanie „One-for-One” este exact genul de mesaj care vorbește unei generații cărora îi pasă de îmbunătățirea lumii.
Deci, care este scopul tău și de ce contează pentru Gen Z?
3. Adaptează-ți mesajele în funcție de rețeaua socială
În crearea de conținut și Ad-uri care să rezoneze cu Generația Z este crucial să înțelegi modul în care această generație se folosește de fiecare platformă în parte.
Conform unui studiu realizat recent de Response Media, Generația Z:
- Își prezintă aspirația sinelui pe Instagram;
- Distribuie momente din viața reală pe Snapchat, TikTok sau Instagram story;
- Se informează de pe Twitter sau Facebook;
În plus, conform Market Wired, Instagram este cea mai populară aplicație pentru descoperirea mărcii. 45% dintre adolescenți o folosesc pentru a găsi produse noi. Ești prezent și pe Instagram? Dacă da, ce fel de conținut postezi?
Apoi, când vine vorba de recomandări de cumpărături, YouTube este platforma preferată a generației Z pentru 24%, urmată de Instagram cu 17% și Facebook cu16%.
4. Creează o comunitate în care să se regăsească
Conform sondajelor din 2019, Gen Z este cea mai singură generație. Deși studiul a fost realizat în America, credem că ar fi aplicabil și în România. Așadar, tinerii sunt în căutarea activă a modalităților de a se conecta cu indivizi care au aceleași idei și valori.
*sfat* Un micro-influencer ar putea servi ca ambasador al comunității tale.
5. Oferă valoare dar și divertisment
Generației Z îi place distracția care le oferă și ceva valoros. Această generație apelează la YouTube sau Netflix de pe telefonul ori de câte ori au ocazia. Televizorul nu-l mai folosesc aproape niciodată.
Nativi digital fiind, ei sunt dependenți de dispozitivele mobile și de social media.
Acest lucru s-ar putea să pară nebunesc, dar majoritatea dintre tineri vor să sprijine mărcile pe care le consideră „distractive” și „cool”. Poate din acest motiv umorul și prezențele sociale centrate pe meme sunt atât de populare în rândul tinerilor.
TikTok nu mai este de ceva vreme doar despre dansuri haioase și farse adolescentine. A devenit, în ultimul an, o platformă prin care business-urile pot ajunge mai aproape de clienți. Nu doar atât, dar își pot arăta latura umană, într-un mod creativ. Sau, pot educa audiența prin conținut util și valoros. Dacă ești o afacere mică sau un antreprenor și te gândești de ceva vreme să folosești TikTok pentru business, dar nu știi cum să abordezi aceasta rețea, te ajutăm noi. Iată câteva idei de conținut pe care le poți pune în practică imediat.
Ceea ce contează cel mai mult este să ai o voce distinctă, care să arate latura umană a brandului tău. Când interacționezi online, ar trebui să te străduiești să fii imprevizibil și organic.
Câteva exemple de menționat aici sunt Judecătoria Ploiești și Ambasada Suediei în România.
6. Profită de FOMO
Nu uita că TikTok este cea mai populară rețea socială pentru Gen Z. Conceptul de conținut temporar, efemer, care „dispare” este un element al rețelelor sociale cu care tinerii s-au obișnuit și pe care îl preferă.
Cum profiți de asta?
Câteva gânduri finale
Marketingul pentru Generația Z este diferit de marketingul pentru alte generații. Cu siguranță, va fi o adeărată provocare și va implica multă muncă. Cu toate acestea, dacă ești dispus să depui efort pentru a-i înțelege pe tineri, aceștia te vor recompensa.
_____
Sursă foto cover: Kampus Production, Pexels