Conturarea brandului personal înseamnă crearea conștientă a unei identități publice a unei persoane, care include povestea, imaginea și poziția ei în anumite comunități (nișe) și este un termen tot mai popular printre antreprenori, freelanceri și toți cei care sunt proprii angajați.
Iar cum ne place să învățăm de la ce mai buni, te invităm să descoperi cum să-ți conturezi brandul personal de la Manuela Ciugudean, coach profesionist, personal brand strategist și specialist în relații publice, cu experiență de peste 15 ani.
Misiunea mea este să arăt creatorilor de conținut și antreprenorilor că pot avea impact, influență și profit, vorbind despre ei autentic, fără să cheltuiască sume mari pentru publicitate. – Manuela Ciugudean
Tipuri de branduri
Până relativ recent au existat doar două tipuri de branduri: de companie, de exemplu Coca-Cola (entități care au ceva de vânzare) și branduri de produs cum este iPhone. Dacă brandurile de companie există de mai bine de 1.500 de ani (în anul 578 a apărut brandul Kongo Gumi – un brand care a rezistat până în 2006 în Japonia), brandurile de produs sunt mai recente, din 1885.
Abia în 1997 a apărut sintagma de „brandul personal” introdusă de Tom Peters.
Despre branding
Brandul înseamnă un nume și o reprezentare grafică (logo). Brandingul este un proces prin care brandurile încearcă să creeze o percepție puternică și pozitivă pe piață despre ele, în fața consumatorilor. Această percepție puternică și pozitivă construiește încredere, iar când consumatorii au încredere într-un brand, ei cumpără de la acesta.
Brandingul este o ramură a marketingului, iar scopul marketingului este să exploreze, să creeze și să livreze valoare care să satisfacă unei audiențe-țintă cu obținere de profit. Iar aici putem lua cu ușurință două exemple în acest sens:
- Mirela Retegan, care vinde ceva finit (bilete fizice la spectacolele Gașca Zurli);
- Paul Olteanu, nu vinde nimic finit.
Ambii au înțeles că, dacă își doresc brand personal, ei înșiși devin produsul și compania și trebuie să aibă niște oferte în baza cărora să facă vânzarea.
Ce ai nevoie să faci ca să ai „TU” succes online
Brandul personal funcționează exact ca un brand de companie sau de produs. Așadar, ai nevoie de cei 7 „P” ai marketing-ului:
- Produs;
- Preț;
- Promovare
- Plasament;
- Packaging;
- Poziționare;
- People;
De ce este nevoie de brand personal?
O mulțime de motive au făcut să se nască brandurile personale. Însă, în principiu, e nevoie să înțelegem că s-a schimbat piața de consum. Ca urmare, Millenials și Gen Z le pasă tot mai mult de personalizare, le-a scăzut încrederea în marile corporații și au tot mai multă încredere în tinerii inovatori și flexibili.
Ca și consumatori, nu mai vrem să primim soluții one fits all, iar marile corporații nu pot oferi soluții personalizate. E adevărat că the future of business is personal deoarece tot mai mult oamenii vor să facă afaceri cu oamenii, nu cu sigle, logo-uri sau corporații.
Ca o consecțintă a tuturor aspectelor menționate mai sus, au apărut o mulțime de profesii noi care nu prea pot fi suplinite de brandurile mari: trainer, consultanță, cntent writing, organizare, yoga, optimizări, nutriție etc. La fel de important de menționat este faptul că tot mai mult millenials își doresc să devină antreprenori. Iar ca să aibă succes, trebuie să devină ei branduri.
Ca urmare, se întețește foarte tare competiția în rândul antreprenorilor, dar crește și oportunitatea. Conform unui studiu făcut de Forbes, economia bazată pe crearea de conținut a fost estimată la mai mult de 100 de miliarde de dolari în 2022.
Întrebări care te ajută în conturarea brandului personal
E normal să-ți treacă prin minte o mulțime de întrebări cum ar fi „Trebuie să vând”, „Dacă eșuez?”, „Dacă pierd bani?”. Însă, întrebarea de la care ar trebui să pleci în crearea brandului personal este „Ce fac eu unic?”.Răspunsul la această întrebare se află la intersecția răspunsurilor următoarelor întrebări:
- Ce ai învățat la școală? – Educația formală;
- Ce te-a învățat școala vieții? – Școala vieții;
- Ce meserii ai avut până acum? – Practica;
- Care sunt pasiunile tale? – Hobby.
În momentul în care treci răspunsurile acestor întrebări pe hârtie, vei obține câteva direcții în conturarea brandului personal.
Cum decizi ce vrei să faci când ai prea multe opțiuni?
Următoarele întrebări s-ar putea să te ajute să decizi ce vrei să faci mai departe, mai ales dacă ai mai multe idei, pasiuni.
- Ce îți place cel mai mult să faci din câte știi să faci?
- La ce spun alții că ești cel mai bun din tot ce știi să faci?
- Ce e căutat acum din câte știi să faci?
- Ce are cu adevărat viitor, din cercetările tale?
- Ce poți scala din ce știi să faci?
- Ce îți va aduce profit mare?
În concluzie, reamintim că există trei tipuri de branduri, iar în Românai abia începe istoria brandului personal. Așadar, dacă te gândești că ar fi prea târziu să te apuci să lucrezi la brandul personal, te înșeli. Cu cât începi mai repede să începi să ți-l contrurezi, cu atât mai bine.
Aceste informații au fost oferite în cadrul evenimentului World of Digital Autumn Edition 2022 și poți vedea înregistrarea aici.