E prea devreme să vorbim despre moartea site-urilor stock photos?

E prea devreme să vorbim despre moartea site-urilor stock photos?



A început să fie mai evident că tot mai mulţi bloggeri au început să folosească imagini de tip stock (Shutterstock, Dreamstime etc). Nu condamn acţiune, ba chiar o aplaud pentru că au început să fie mai atenţi la ce vizual folosesc în articole. Însă eu cred că încetul cu încetul vom fi martori la era în care site-urile de tip stock photos vor avea de suferit.

O perioadă am avut un deal cu cei de la Shutterstock şi puteam să folosesc imaginile lor atâta timp cât puneam sursa. Problema era că majoritatea fotografiilor de pe Shutterstock erau prea plastice, îmi lipsea emoţionalul şi umanul din fotografie. Chiar dacă erau la calitate mare şi chiar dacă arătau bine pe blog îmi lipsea touch-ul uman. Înainte de deal-ul cu Shutterstock îmi foloseam fotografiile de pe Instagram. Nu erau fotografii la nivelul celor de pe stock sau făcute cu DSLR dar erau fotografiile mele care au fost făcute într-un anumit moment cu o anumită stare pentru un anumit scop. Viaţa acelei fotografii avea un scop uman şi nu unul comercial. Iar pentru că le-am încercat pe amândouă cred că voi reveni la fotografiile mele.

 

De ce cred că site-urile de tip stock photos vor avea de suferit?

Momentan pe Instagram se uploadează zilnic 60 de milioane de fotografii. Asta înseamnă o bază enormă de fotografii. Nu critic calitatea fotografiilor făcute pentru că printre ele poţi găsi şi fotografii de genu acesta, acesta sau chiar şi acesta. Iar dacă în social media vorbim despre teoria de “sharing is caring” de ce nu am putea folosi şi fotografiile unor instagrammeri care cine ştie, poate duce la  “this is a a start of a beautiful friendship“. Aşadar, Instagram poate fi una dintre tăieturile mortale ale site-urilor de tip stock photos.

Aaaa nu…nu mă înţelege greşit. Nu cred vor muri aşa uşor aceste site-uri de tip stock photos (încă) pentru că atâta timp cât vor găsi modalităţi de promovare (exemplu de la Gettyimages cu embed sau deal-urile celor de la Shutterstock) încă vor reuşi să stea în picioare. Însă în ultimul timp am observat tot mai multe site-uri care oferă fotografii for free ( picjumbo, gratisography) sau proiecte lansate de alţi fotografi (Death To the Stock Photos) care vor să schimbe perspectiva fotografiilor stock.

Şi până la urmă dacă ai nevoie de fotografii de ce nu le-ai face cu telefonul tău?:)

Concluzie

Încă vor muri aceste site-uri dar cred că se va schimba puţin perspectiva vizualului atât în proiectele digitale cât şi în advertisingul tradiţional. Dacă prin anii ’80 – ’90 era la modă să fii comercial şi perfectly advertising acum trend-ul se duce către cât mai humanly posible, chiar dacă fotografia e mişcată, chiar dacă vizualul nu e perfect (am experimentat cu afişul expoziţiei).

5 comments on “E prea devreme să vorbim despre moartea site-urilor stock photos?”

  1. Eu zic ca e mult mai probabil ca site-urile de stock photos sa se adapteze, nu sa moara.

    E foarte bine, pentru creatorii de continut de orice fel, ca bloggerii incep sa foloseasca stock photos. Prea mult timp site-urile au folosit imagini “gasite” pentru a ilustra articole si asta e extrem de daunator pentru fotografi.

    Dreamstime, de exemplu, are din ce in ce mai multe imagini create cu telefonul, deci sunt convins ca poti gasi si imagini mai putin plastice si cu mai mult emotional si uman. By the way, Dreamstime e site romanesc.

    Stiu ca e “jobul” tau sa promovezi Instagram ca solutie la orice, dar ca fotograf nu as fi fericit sa vad un articol ilustrat cu imagini preluate de pe contul meu de instagram. Ce public pe instagram public pentru urmaritorii mei, nu pentru bloguri/site-uri care fac bani cu articole ilustrate cu creatiile mele.

    De-asta e bine ca exista site-uri de stock photos: trebuie sa fie cineva care sa ajute creatorii de imagini sa fie platiti atunci cand site-urile folosesc imaginile lor.

  2. Salut Tudor,

    Hai să le luăm pe rând ca să putem avea o continuitate a discuţiilor.

    1. Ai dreptate cu stock photos care trebuie să se adapteze.
    2. Bloggerii şi creatorii de conţinut trebuie să treacă la “the next level” şi asta chiar şi d.p.d.v. a imaginilor pe care le folosesc în articole.
    3. Dreamstime s-a adaptat într-un anumit fel. Însă îmi este frică să nu pice în plasa fotografiilor clişeice de stock. Rămâne de văzut cum va continua această “adaptare”.
    4. Nu e “jobul” meu să promovez Instagram ca soluţie la orice. Dar gândeşte-te tu ca fotograf faci fotografii şi le pui pe Instagram iar un blog/site sau orice publisher ia legătura cu tine şi vrea să-ţi folosească imaginile (plătit sau doar cu amintit sursă). E o situaţie win-win. Tu poţi atinge o piaţă în care poate nu ai fi putut ajunge deloc. Iar dacă ce publici pe instagram e doar pentru urmăritorii tăi atunci poţi face foarte uşor contul privat şi “la revedere”. Nu va mai exista nici o altă problemă. Gândeşte-te că publicarea fotografiilor tale pot fi un mod de promovare pentru tine ca fotograf şi pe alte canale de comunicare. Prinzi ideea?

    Eu nu zic că site-urile de tip stock photos vor muri ci că vor avea de suferit şi că trebuie să găsească nişte soluţii mai credibile şi calitate (creativitate, originalitate şi deschidere la piaţă) mai bună a fotografiilor. Iar aici intervine fotograful şi talentul lui.

  3. Raspund si eu punctual
    1. Ma bucur ca suntem de acord 🙂
    2. Cred ca e un pas important faptul ca sunt mai atenti cu ce imagini folosesc. E un semn ca sunt preocupati de proprietatea intelectuala. Sa speram ca devine un trend.
    3. Nu cunosc prea multe din interior, dar cred ca schimbarea/adaptarea vine din doua directii: creatorii de continut care sa inteleaga ce se cere acum si editorii care sa selecteze imaginile cautate. Ramane sa speram ca ambele parti se vor misca in directia corecta. eu sunt optimist.
    4. Ziceam ca e jobul tau in sensul cae normal, ca Instagram evangelist, sa dai un twist pozitiv oricarei situstii in care Instagram ar putea fi solutia unei probleme. E normal sa faci asta. Referitor la modul in care sunt folosite imaginile de pe instagram sau alte retele, teoria suna bine. Problema e ca, de cele mai multe ori, imaginile sunt preluate pur si simplu. Nu exista un deal, o plata, o cerere de acord sau macar o mentionare a sursei. Sunt sigur ca stii asta. Nu e usor sa contactezi, sa negociezi, eventual sa platesti, un utilizator de instagra, Site-urile de stock photos faciliteaza asta. E un proces seamless. Iti place imaginea, platesti pretul, o poti folosi. Sigur ca vreau sa fiu promovat prin profilul de instagram. de-asta l-am facut. De prea multe ori imaginile se preiau insa, iar “am scris ca e facuta de tine” sau “am pus un link spre profilul tau” nu e un pret corect pentru preluare.

Leave a Reply

Your email address will not be published.