Istoria rețelelor sociale în momentele sale cheie

Istoria rețelelor sociale în momentele sale cheie



Rețelele sociale au evoluat semnificativ în ultimii ani, oferind oamenilor posibilitatea de a se conecta și de a comunica pe scară largă, în timp real, indiferent de locație. Însă, istoria rețelelor sociale este una lungă și bogată. Este plină de momente esențiale, cum ar fi lansarea Instagram Stories, până când Zuck a fost judecat pentru probleme de confidențialitate Facebook.

Am compilat unele dintre cele mai importante „momente” din istoria rețelelor sociale, de la primul site de rețea socială până la cele mai recente aplicații. 

Așadar, relaxează-te și hai să privim înapoi la ceea ce a fost cândva viitorul

Înainte de anii 2000 

  • 1970 a fost marcat de apariția primilor pași în dezvoltarea rețelelor sociale. BBS-urile (Bulletin Board Sysyens) au fost primele sisteme de comunicații online care permiteau utilizatorilor să posteze mesaje pe o tablă de anunțuri în care se discuta despre diverse subiecte.
  • 1997 s-au născut primele site-uri de socializare. Un exemplu notabil este SixDegrees.com. Aceasta a fost prima rețea socială care a permis utilizatorilor să creeze profiluri și să se conecteze cu prietenii lor prin mesaje. Site-ul a adunat în jur de un milion de utilizatori înainte de a fi cumpărat pentru 125 de milioane de dolari. 3 ani mai târziu a fost închis.

Istoria rețelelor sociale în anii 2000 

  • Friendster (2002) urma să fie inițial un site de întâlniri care ar ajuta oamenii să se conecteze cu prietenii lor. Fluxul de trafic a luat compania prin surprindere, iar serverele au cedat, motiv pentru care utilizatorii au decis să se conecteze în altă parte. 
  • În 2003, Myspace a devenit rețeaua de socializare perferată a adolescenților. Profilurile sale publice și personalizabile erau vizibile pentru oricine, în contrast cu profilurile private de pe Friendster.
  • Facebook, lansată în 2004, a fost una dintre cele mai populare rețele sociale ale deceniului. Ea oferea utilizatorilor posibilitatea de a împărtăși informații, de a se conecta cu prietenii și de a urmări activitățile lor.
  • În 2006 și-a luat zborul primul tweet pe Twitter.  În același ani, LinkedIn a devenit prima rețea care a oferit utilizatorilor pachete premium plătite.
  • YouTube și-a prezentat programul de parteneriat în 2007. Astfel, utilizatorii precum Mr. Beast au început să câștige bani din YouTube. Acest moment a marcat, în esență, începutul influencerilor din rețelele sociale.
  • Tot în 2007 apare hashtag-ul care a reușit de-a lungul timpului să genereze adevărate mișcări precum #MeToo sau #BlackLivesMatter. Vezi dacă și cum folosim hashtag-urile în 2023.
  • La celălalt capăt al pământului, în China, lua naștere Weibo în 2009. Practic, aplicația este un hibrid între Faceook și Twitter.
  • Pe scena din 2009, Grindr a fost prima aplicație de rețea geosocială pentru întâlniri orientate către bărbați gay și bisexuali. Practic, a deschis calea pentru multe alte aplicații de întâlniri cum este Tinder.
  • În 2010 a apărut una dintre primele fotografii publicate pe Instagram de co-fondatorul Mike Krieger.
  • Un an mai târziu, în 2011, a fost lansat Pinterest și site-ul de streaming live, Twitch. 

În 2012, Facebook a achiziționat Instagram pentru un miliard de dolari.  

  • Slack (2013) a adus rețelele sociale în lumea corporate într-un mod în care LinkedIn nu a făcut-o. Rețeaua oferă angajaților un loc de socializare online în cadrul corporațiilor și profesioniștilor din industrie un loc de socializare cu alții din grupuri similare Slack.
  • Instagram lansează Stories în 2016, permițând utilizatorilor să posteze secvențe de fotografii și videclipuri care dispar în 24 de ore. De asemenea, filtrele, autocolante, sondaje, hashtag-uri și evidențieri pentru a îmbunătăți Stories au făcut aplicația și mai captivantă.
  • S-a născut TikTok în 2017, sub numele inițial „Douyin”, iar popularitatea rețelei este de necontestat.
  • În 2018, Instagram și-a mărit limita de un minut pentru videoclipuri la o oră și a lansat o nouă aplicație, IGTV, dedicată videoclipurilor de lungă durată. De asemenea, au debutat Reels, o caracteristică video Instagram, în 2019.

Istoria continuă să se scrie și în anii 2020

  • În 2021, Instagram a fuzionat videoclipurile IGTV și Feed într-un singur format: Instagram Video. Acest lucru a creat patru tipuri diferite de formate video în aplicație: Reels, Video, Stories și Lives.
  • Pandemia globală a schimbat modul în care oamenii vedeau comerțul electronic, accelerând ratele de adoptare în mod astronomic. Astfel, în 2020, apare e-commerce-ul în magazinele Facebook și Instagram. 
  • Pe măsură ce am intrat într-un nou deceniu, platformele de social media au continuat să apară în peisajul digital. Clubhouse, o platformă audio-socială, a devenit extrem de populară în timpul pandemiei de Covid-19. BeReal, aplicația de partajare a fotografiilor nefiltrare, a avut mare succes în 2022. 
  • În 2022, Elon Musk cumpără Twitter, iar achiziția este urmată de o serie de actualizări ale aplicației. 

Istoria rețelelor sociale a evoluat semnificativ în ultimii ani, devenind o parte importantă a vieții noastre cotidiene. Deși există încă multe controverse în jurul utilizării lor, rețelele sociale au făcut posibilă comunicarea în timp real cu oameni din întreaga lume și au devenit un instrument vital pentru dezvoltarea afacerilor și a comunităților online.

_____
Sursă poză de copertă: Freepik.com