Cu siguranță ai văzut, cel puțin o dată, un giveaway pe Instagram. Care este scopul său? Ce beneficii aduce brandurilor? În acest articol vei afla cum să organizezi și tu, pas cu pas, un giveaway pe Instagram.
Fiecare brand se străduiește să capteze atenția utilizatorilor pe rețelele sociale. Iar găzduirea unui giveaway pe Instagram pare să fie una dintre cele mai eficiente modalități de a crește numărul de urmăritori, de a crește gradul de awareness, de a stimula engagement-ul și, într-un final, de a crește numărul de vânzări. El îți permite să oferi un cadou gratuit, în schimbul unei acțiuni din partea participanților.
1. Care este obiectivul giveaway-ului tău?
Primul lucru pe care trebuie să-l faci pentru a organiza un giveaway pe Instagram este să te decizi care este scopul său.
Tipuri de obiective
- Creșterea ratei de engagement
- Creșterea numărului de urmăritori
- Obținerea de conținut generat de utilizator (UGC)
- Obținerea de vizitatori pe website
- Creșterea vânzărilor unui anumit produs
- Awareness pentru afacerea ta/produsul tău
- Generarea de activități în jurul unui anumit #hashtag personalizat
Poți atinge unul sau mai multe obiective simultan. Orice altă decizie pentru giveaway, cum ar fi premiul sau acțiunile din cadrul său, depinde de obiectivul setat.
2. Colaborează cu alte mărci / influenceri
Parteneriatul cu un brand / influencer va face ca giveaway-ul tău să aibă o acoperire mai mare. Mai mult decât atât, utilizatorii au încredere într-un giveaway care este sponsorizat de o marcă în care au încredere.
Înainte de a alege brandul/influencerul cu care vrei să colaborezi, asigură-te că acesta are aceeași nișă sau are aceleași valori cu ale tale. De exemplu, dacă reprezinți un restaurant cu boluri vegane și healthy, nu ar trebui să accepți o promovare din partea brandurilor de tip fast-food.
În schimb, două companii de beauty se pot asocia pentru a crea împreună un giveaway cu un premiu substanțial.
3. Cunoaște-ți bine publicul
Cercetarea și înțelegerea publicului te ajută să creezi în mod eficient un giveaway pe Instagram. Poți aduna o serie de date, cum ar fi locația, sexul și vârsta publicului tău folosind funcția „Insights” din aplicație. Odată ce obții aceste informații, îți va fi mult mai ușor să găsești un premiu valoros pentru publicul tău.
4. Familiarizează-te cu regulile Instagram
În comparație cu Facebook, organizarea de astfel de concursuri este relativ mai simplă pe Instagram. Totuși, există o serie de reguli pe care ar trebui să le respecți cu strictețe, dacă nu vrei să fii dat afară de pe platformă. Aici poți afla toate regulile.
5. Alege un premiu pe care publicul tău îl va îndrăgi
Premiul este singurul lucru care îi atrage pe participanți să participe la giveaway. Așadar, acesta trebuie să fie ceva de care are nevoie publicul tău țintă.
Un premiu cu valoarea între 150-200 de lei va fi suficient pentru un giveaway simplu care cere utilizatorilor doar etichetarea unui prieten. Însă, dacă le ceri utilizatorilor să creeze conținut și să îți eticheteze afacerea în postările lor, atunci trebuie să oferi un premiu mai valoros.
Important! Există șanse ca giveaway-ul tău să devină viral iar tu să nu-ți mai poți respecta promisiunea. Dacă vrei să recompensezi fiecare participant la giveaway, îți recomandă să setezi limite. De exemplu: primele 100 de persoane înscrise primesc X gratuit.
6. Stabilește condițiile de participare la giveaway pe Instagram
Există diferite modalități prin care poți genera acțiune în cadrul giveaway-ului. Practic, prin îndeplinirea acestora, participanții primesc o șansă de a câștiga premiul cel mare. Câteva dintre cele mai cunoscute acțiuni sunt:
Like & Follow
Este, probabil, cea mai simplă acțiune pe care o pot face urmăritorii tăi. Practic, tot ce trebuie să facă, ca să obțină șansa de câștig, este să-ți urmărească contul și să-ți dea like la postare.
Etichetează un prieten
Participanți la giveaway trebuie să eticheteze unul dintre prietenii lor în secțiunea de comentarii a postării principale pentru a intra în giveaway.
Comentează pentru a câștiga
Solicită urmăritorilor tăi să comenteze la postare. Astfel, rata de engagement va crește.
Foto / Video + Hashtag ( Conținut generat de utilizator )
Utilizatorii sunt obligați să posteze o fotografie / un videoclip original care prezintă produsul / marca ta împreună cu un hashtag personalizat și etichetarea brandului tău în feed-ul lor.
De asemenea, le poți cere participanților să împărtășească o poveste sau să spună cum produsul sau serviciul tău le-a îmbunătățit viața.
Repost + Hashtag
Roagă-i pe urmăritori să reposteze imaginea de giveaway într-o postare proprie, împreună cu hashtagul personalizat.
7. Stabilește intervalul de timp în care se desfășoară giveaway-ul
Brandurile mari, care au deja o mulțime de urmăritori, optează pentru concursuri fulger, de 24 de ore. În cazul în care tu reprezinți un brand mic, îți recomandă să eviți perioadele prea scurte. Timpul prea scurt nu va fi suficient pentru a promova giveaway-ul. Dar, ține cont că dacă durează prea mult (10 zile), participanții pot să uite de el. Un interval de timp cuprins între 3-7 zile pare să fie unul optim.
8. Creează hashtag-urile campaniei
Hashtag-urile nu numai că te ajută să urmărești postările și conversațiile din cadrul giveaway-ului tău, ci te și ajută la awareness.
Creează un hashtag mai lung și descriptiv, împreună cu cuvântul #giveaway sau #concurs. De exemplu, [brandultău]+[giveaway].
9. Lansarea și promovarea giveaway-ului
Odată ce planificarea și pregătirea au fost făcute, lansează-ți și promovează-ți giveaway-ul pe Instagram.
Modalități de promovare:
- Plătit: prin Ads, influenceri sau Google Adwords.
- Organic (gratuit): distribuie giveaway-ul pe toate rețelele sociale în care ești prezent, grupuri și comunități, Reddit, site, forumuri etc.
10. Alegerea câștigătorului
După încheierea giveaway-ului, este timpul să alegi un câștigător. Selectarea acestuia se poate face în două modalități: aleatoriu (automat) sau subiectiv (manual).
Din fericire, există câteva instrumente care te ajută să alegi rapid câștigătorul în mod aleatoriu, prevenind astfel favoritismul sau frauda.
Instrumente gratuite de selectare a câștigătorului:
Odată ce norocosul este ales, verifică dacă acesta a respectat sau nu regulile impuse. Apoi, contactează-l pentru a-l anunța că a câștigat premiul.
11. Evaluează rezultatele pe care le-ai obținut
Pentru a afla dacă ți-ai îndeplinit sau nu obiectivul propus, ai nevoie de măsurarea succesului giveaway-ului.
Trebuie să evaluezi următoarele lucruri:
- Numărul total de participanți
- Nivelul de engagement
- Impressions & Reach
- Clicuri pe site-ul sau pagina de destinație
- Numărul de urmăritori
- Volumul de folosire al hashtag-ului
- Trimiteri de conținut generate de utilizatori
- Calitatea conținutului pe care l-ai primit
Beneficiile organizării unui giveaway pe Instagram
- Îți crește numărul de urmăritori și engagement și, totodată, gradul de awareness al brandului.
- Este distractiv și ușor de desfășurat.
- Îți dezvolți relația cu urmăritorii actuali pe care îi ai.
- Ajungi în fața unor unoi potențiali urmăritori
- Urmăritorii tăi sunt încurajați să interacționeze cu tine.
- Poți genera trafic valoros către site-ul tău.
După cum vezi, organizarea unui giveaway este benefică din multe puncte de vedere. Tuturor le place să primească ceva gratuit. Profită de asta și oferă oamenilor cadouri/experiențe utile. Experimentează cu diferite formate și nu uita să urmărești rezultatele pentru a găsi cea mai bună variantă de giveaway pe Instagram pentru afacerea ta.
______
Sursă foto cover: Don Agnello, Unsplash