A început să fie mai evident că tot mai mulţi bloggeri au început să folosească imagini de tip stock (Shutterstock, Dreamstime etc). Nu condamn acţiune, ba chiar o aplaud pentru că au început să fie mai atenţi la ce vizual folosesc în articole. Însă eu cred că încetul cu încetul vom fi martori la era în care site-urile de tip stock photos vor avea de suferit.
O perioadă am avut un deal cu cei de la Shutterstock şi puteam să folosesc imaginile lor atâta timp cât puneam sursa. Problema era că majoritatea fotografiilor de pe Shutterstock erau prea plastice, îmi lipsea emoţionalul şi umanul din fotografie. Chiar dacă erau la calitate mare şi chiar dacă arătau bine pe blog îmi lipsea touch-ul uman. Înainte de deal-ul cu Shutterstock îmi foloseam fotografiile de pe Instagram. Nu erau fotografii la nivelul celor de pe stock sau făcute cu DSLR dar erau fotografiile mele care au fost făcute într-un anumit moment cu o anumită stare pentru un anumit scop. Viaţa acelei fotografii avea un scop uman şi nu unul comercial. Iar pentru că le-am încercat pe amândouă cred că voi reveni la fotografiile mele.
De ce cred că site-urile de tip stock photos vor avea de suferit?
Momentan pe Instagram se uploadează zilnic 60 de milioane de fotografii. Asta înseamnă o bază enormă de fotografii. Nu critic calitatea fotografiilor făcute pentru că printre ele poţi găsi şi fotografii de genu acesta, acesta sau chiar şi acesta. Iar dacă în social media vorbim despre teoria de “sharing is caring” de ce nu am putea folosi şi fotografiile unor instagrammeri care cine ştie, poate duce la “this is a a start of a beautiful friendship“. Aşadar, Instagram poate fi una dintre tăieturile mortale ale site-urilor de tip stock photos.
Aaaa nu…nu mă înţelege greşit. Nu cred vor muri aşa uşor aceste site-uri de tip stock photos (încă) pentru că atâta timp cât vor găsi modalităţi de promovare (exemplu de la Gettyimages cu embed sau deal-urile celor de la Shutterstock) încă vor reuşi să stea în picioare. Însă în ultimul timp am observat tot mai multe site-uri care oferă fotografii for free ( picjumbo, gratisography) sau proiecte lansate de alţi fotografi (Death To the Stock Photos) care vor să schimbe perspectiva fotografiilor stock.
Şi până la urmă dacă ai nevoie de fotografii de ce nu le-ai face cu telefonul tău?:)
Concluzie
Încă vor muri aceste site-uri dar cred că se va schimba puţin perspectiva vizualului atât în proiectele digitale cât şi în advertisingul tradiţional. Dacă prin anii ’80 – ’90 era la modă să fii comercial şi perfectly advertising acum trend-ul se duce către cât mai humanly posible, chiar dacă fotografia e mişcată, chiar dacă vizualul nu e perfect (am experimentat cu afişul expoziţiei).