6 pași esențiali în drumul de la push la pull marketing

6 pași esențiali în drumul de la push la pull marketing



Umbrela macro a marketingului digital cuprinde o mulțime de canale de comunicare: e-mail marketing, Content marketing, SEO, Instagram Ads etc. 

Din fericire, încă mai avem cookies care ajută ca mesajele brandurilor să ajungă exact la oamenii de care acestea au nevoie. Însă, din 2023, se anunță o era cookieless care ne provoacă să gândim alte strategii de targetare pentru că nu vom mai avea la dispoziție datele colectate de third parties. 

Ce facem în acest caz? Cum faci ca un client să ajungă să te caute pe tine, fără să fii intruziv și să profiți de reclame sau de cookies?

Singurul drum posibil spre rezultate este strategia de comunicare integrată.

Rezultatul cel mai important este momentul în care nu mai intri în sufletul publicului țintă (push), pentru că ești deja în sufletul lui (pull). 

În momentul de față, realitatea mixului de marketing este simplă, dată de Google Ads și Facebook Ads care ocupă cea mai mare parte din plăcinta comunicării.

Anca Toma, Director of Digital Strategy & Analytics MTH Digital te ajută să descoperi care sunt cei 6 pași esențiali în strategia de marketing.

6 întrebări esențiale pentru strategia de marketing

1. Ce se poartă în 2022?

Ar trebui să rămânem cu ochii deschiși pentru a descoperi care sunt trendurile pentru anul 2022:

  • Metaverse;
  • Owned media: vizitatori pe site-ul web, oameni abonați la newsletter etc.; Zona de e-mail marketing va crește constant pentru că acolo nu ai nevoie de cookies ca să targetezi utilizatorii. Totodată, audiența folosită pentru e-mail marketing este ușor de fidelizat. 
  • Conținutul video: confirmarea acestui tip de conținut a venit în primul rând odată cu succesul TikTok, dar și a faptului că românii petrec aprox. 1.5 ore/zi pe YouTube;
  • Automatizări pe toate planurile: inclusiv când vine vorba de Google Ads care a lansat Performance Max Campaign, adică îi oferi o serie de asset-uri importante (logo, imagine, catalog de produs etc.) iar algoritmul automatizează modul în care afișează și performează campania respectivă. 

2. Cum faci research rapid și de actualitate?

În contextul actual în care lucrurile se schimbă atât de rapid, avem la îndemândă câteva tool-uri utile de research. 

Google Trends: cu ajutorul căruia vezi cum evoluează interesul pentru un anumit subiect în mediul online. De exemplu, dacă în timpul pandemiei de covid, în timp ce căutările pe sintagma „materiale de construții” au crescut, dar căutările pe un anumit brand din respectivul sector nu au crescut, înseamnă că brandul poate avea o problemă. Poate există un alt brand mai puternic pe piață.

Google Keyword Planner – îți spune care este numărul mediu lunar de căutări pe o anumită expresie.

Alte instrumente utile: 

  • SEMRush;
  • BuzzSumo: arată pe un anumit subiect ce conținut a generat cel mai mare engagement;
  • MOAT: inspirație pe zona de bannere display;
  • Facebook Audience Insights: analizezi propria audiență pe conturile de social media;
  • SimilarWeb: analizezi ce rezultate au competitorii tăi sau site-urile care te inspiră;

3. Pe ce canale ar trebui să mă promovez?

Printre cei 6 pași esențiali în strategia de marketing se numără și răspunsul la întrebarea „Pe ce canale să mă promovez?”

Pentru a da răspunsul acestei întrebări, e bine să știi că fiecare nișă are un buyer persona. Trebuie să-ți dai seama dacă mesajele tale ajung acolo unde este acest buyer persona. Apoi, să te asiguri că mesajele trec de filtrele și barierele lor.

Un filtru important și destul de neglijat este Ad Blocking care este folosită de 42,7% dintre utilizatorii români.

Totuși, cum trecem de aceste bariere? Răspunsul este simplu: prin crearea de conținut. Este important să creezi experiențe și conținut care să nu aibă legătură cu publicitatea. Astfel, vei fi vizibil chiar și acolo unde oamenii au închis ușa complet.

În concluzie, răspunsul la întrebarea cu numărul 3 este dat de locul în care se află publicul tău țintă. Este buyer persona prezent pe canalul pe care vrei tu să promovezi?

Tototdată, o precizare la fel de importantă este legată de disponibilitatea pentru conținutul tău a buyer persona pe acel canal. În România, social media nu prea e folosită pentru zona profesională (cu excepția Linkedin). Așadar, dacă ești un brand în zona de B2B, social media nu ar trebui să fie principalul tău canal de comunicare. Ce alte canale de comunicare relevante pentru tine și publicul tău ai alege?

60% dintre utilizatorii de Instagram spun că au găsit în aplicație noi branduri pe care le-au și cumpărat.

4. Cum arată reclamele care vând?

Pentru ca o reclamă să vândă, trebuie să respecte niște principii de bază:

  • Bannerele cu oameni sau produsul într-un contex în care aduce valoare au rata cea mai bună de click;
  • Bannere trebuie să fie adaptate la platforma pe care rulează. Pe Instagram, de exemplu, funcționează foarte bine formatul carusel;
  • Prin bannere, urmărește modul natural prin care citesc utilizatorii online. Adică, headline-ul să se vadă primul deoarece oamenii citesc în forma „F”;
  • Nu uita să pui ce este mai important direct în vizual;

5. Cum îmi dau seama dacă bugetul este suficient?

Iată câteva dintre cele mai importante benchmarks în calculul bugetului:

  • Rata medie de conversie 2%;
  • CPC mediu este variabil în funcție de platformă și industrie;
  • Nivel de competiție și bugetul competiției;
  • Minim recomandat pentru zona de e-ccomerce 1000 dolari/lună

6. Cum măsor rezultatele?

Rezultatele unei campanii pot fi măsurate cu ajutorul diferitelor tool-uri.

  • Google Analytics te ajută să vezi câșți vizitatori ai adus pe site-ul tău, de unde i-ai adus și cât te-a costat să-i aduci.
  • Hotjar te ajută să vezi care este comportamentul utilizatorilor pe site, pe ce dau click;
  • Rezultatele unei campanii de marketing pot fi măsurate prin rata de deschidere a mailurilor.
  • Alți metrici care trebuie verificați constant sunt: CTR, CPC, CR, ROAS, Bounce Rate, Nr. tranzacții.

În concluzie, când alegi canalul de comunicare pe care să fii prezent, este important să vezi dacă buyer persona sunt acolo și dacă aceștia îți îndeplinesc metricii setați. 

Strategiile de marketing push și pull pot funcționa împreună. Cel puțin la început, cei care nu au auzit de brandul tău au nevoie de un impuls. Însă modul în care reușești să îmbini cele două strategii este legat de obiectivele tale. Ține cont de cei 6 pași esențiali descriși mai sus și descoperă ce funcționează cel mai bine pentru brandul tău.

Pentru mai multe informații despre strategie și canale de comunicare, te invităm să vizionezi întregul eveniment World of Digital Spring 2022, transmis integral pe Facebook.

______
Sursă poză de copertă: Rawpixel.com, Freepik.com