Cum putea Festivalul Untold să comunice mai bine pe Instagram

Cum putea Festivalul Untold să comunice mai bine pe Instagram



Atunci când organizezi festivaluri de talia Untold sau Electric Castle, te aştepţi să ai 3 categorii de oameni în jurul tău: cei mulţumiţi, cei nemulţumiţi şi restul. Desigur, printre ei mai încap şi alte combinaţii minore, dar pe astea nu le băgăm în seamă.

Chiar dacă stilul de muzică de la Untold nu a fost pentru mine (îmi place mai degrabă Switchfoot, Toby Mac, Lecrae, Jon Foreman, Need to Breathe şi poate alţii care nu-s atât de mainstream), am înţeles că oamenii din spatele proiectului trebuiau să aducă artişti care să mulţumească marea masă de oameni. Şi e un lucru normal din toate punctele de vedere, chiar şi cel economic.

Până la urmă, ideea de participare la un festival e simplu: cauţi festivalul pe internet, vezi ce artişti vin la festival, îi asculţi pe Youtube şi dacă-ţi plac şi crezi că sunt pe gustul tău, cumperi biletul şi mergi la eveniment. Iar dacă nu-ţi place niciun artist, atunci nu mergi! Simplu, nu?

Dar, pentru că suntem pe un site despre Instagram şi comunicarea pe social media prin acest canal, vreau să ne uităm puţin la ce s-a întâmplat pe contul oficial Instagram de la @Untoldfestival şi să vedem ce se putea face mai bine.

Şi poate veţi spune că marea masă de oameni care a participat la festival nu a fost interesată de cum a comunicat Untold pe Instagram şi că nimeni nu a văzut detaliile astea mici, însă eu cred că Untold putea fi un studiu de caz nu doar pentru specialiştii de comunicare, dar putea şi să ajute la atragerea mai multor sponsori anul viitor, făcându-l şi mai mare.

Chiar şi un cont de Instagram poate ajuta la creşterea brand awarness-ului unui festival!

Până în momentul de faţă, contul de Instagram @untoldfestival are 6,238 de urmăritori, iar pe hashtag-ul oficial #untoldfestival există 13,275 fotografii uploadate.

1. Fotografii mai bune

Untold_pe_Instagram

Primul lucru pe care-l am de reproşat celui care s-a ocupat de contul de Instagram Untold este modul/felul/stilul de a fotografia. Despre acest lucru Marian a scris un articol bun în care precizează cele 3 lucruri esenţiale pentru a putea administra un cont de Instagram ca un profesionist (sau cel puţin pentru a încerca).

Famous Instagrammers share tips for taking better photos and getting more followers

Nu mă consider un fotograf profesionist şi nici nu pot pretinde de la toată lumea să se ridice la nivelul unei opere de artă care să fie vândută pentru o sumă de 5 zero-uri, DAR am, cel puțin, aşteptarea ca un brand precum Untold Festival să aibă dezvoltat un simţ estetic şi vizual atunci când vine vorba de comunicarea vizuală în social media (sau măcar cel care se ocupă de comunicarea pe Instagram).

Genul acesta, acesta sau acesta de fotografii nu ar avea ce să căute pe contul de Instagram al Untold. De ce? Pentru că nu-mi exprimă nicio poveste, nicio atitudine şi nici măcar o stare.

Adică hai să ne uităm puţin la fotografia asta de la Glastonburry şi să o comparăm cu toate fotografiile uploadate pe Instagram de pe contul Untold. Sau fotografia asta de pe contul Tomorrowworld, sau asta de la Exit Fest. Există o diferenţă? Desigur. Şi una destul de mare.

Ce se putea face?

1. În primul rând, cel care se ocupă de contul de Instagram ar trebui să aibă câtuşi de puţin un simţ vizual dezvoltat. În cazul în care acest lucru nu se poate, din diferite motive, recomandarea mea este să se colaboreze cu un instagrammer bun (o listă de instagrammeri buni din România găsiţi aici) ori măcar cu un fotograf profesionist care să primească sarcină numai privind genul de fotografii de care este nevoie pentru Instagram.

2. Fotografiile făcute trebuie să fie de o calitate superioară. Ce-nseamnă asta? Că telefoanele cu camere slabe (mai mici de 10 MP) fac fotografii slabe, în special în mâna amatorilor. Există o oarecare diferenţă între un iPhone 6 – fotografie făcută de Cosmin Tudoran şi o fotografie uploadată pe Untold Festival.

3. Filtrele şi constratele prea puternice strică la sănătatea ochilor pierduţi pe Instagram. Sau cel puţin pe mine unul mă dureau ochii atunci când îmi mai ieşea o fotografie în feed. Nu vreau să fiu rău sau sarcastic, dar cred că s-a folosit prea mult (poate chiar obsesiv de mult) filtre care puteau să ajute şi să ofere un strop de frumuseţe fotografiei, în loc să le strice şi să le facă să arate aşa.

2. O strategie mai clară şi mai organizată

photo instagram

Ştiu că în timpul unui eveniment (fie că vorbim despre festival, conferinţe, dineuri, petreceri etc.) de multe ori apar cele neprevăzute şi atunci lucrurile nu se întâmplă precum ne aşteptam, dar pentru momentele astea trebuie să fie un back-up plan oferit de o strategie bine pusă la punct.

Mi-am dat seama din prima zi că Untold va comunica destul de haotic pe Instagram şi că nu vor fi lucruri interesante pentru care să merite să stau cu telefonul în mână şi ochii pe ecran în aşteptarea unei exclusivităţi.

“Show it quick, show it well” – oamenii nu mai au timp, de aceea orice fotografie uploadată pe Instagram trebuie să arate bine, să comunice exact şi să fie pe înţelesul targetului.

Ce se putea face?

1. Aş fi început comunicarea pe Instagram exact în momentul în care s-a lansat oficial proiectul Untold şi mi-aş fi construit o comunitate de-a lungul timpului. Asta înseamnă că aş fi comunicat cu oamenii de pe Instagram hashtag-ul oficial #untoldfestival şi aş fi construit mai mult conţinut despre artiştii care vor veni, cât şi despre brandurile care vor fi prezente. Mă bucur că au făcut cel puţin un concurs cu tedoo.

2. În fiecare dimineaţă aş fi uploadat cel puţin 3 imagini cu punctele principale din ziua respectivă – Instagrammerul român ştie că, pentru a putea strânge mai multe like-uri/comentarii, trebuie să uploadeze fotografia dimineaţa între orele 09:00 şi 09:30; atunci e momentul când oamenii îşi beau cafeaua, se trezesc sau sunt în drum spre birou. Desigur, Untold putea să profite de acest moment pentru a putea comunica cu urmăritorii lor cele mai importante momente ale zilei/serii.

3. Cel puţin 2 fotografii pe zi cu sponsorii/partenerii principali – Brandurile s-au activat destul de bine la festival (vezi articol aici şi aici) şi cred că meritau să fie prezente şi pe feed-ul contului de Instagram Untold.

4. Între 3-5 fotografii cu atmosfera de la festival – Fie că vorbim despre ce se întâmplă pe scena principală, în spatele scenei, în public, la food cort, behind the scenes, la intrare, în parc etc. Şi nu vă îngrijoraţi, când e un eveniment atât de mare şi cu aşa mulţi participanţi, nu mai există problema “dar nu e prea mult conţinut pentru o zi?”.

5. Making of video de 15 secunde doar pentru Instagram – Mi-a plăcut foarte mult ce au făcut cei de la TIFF anul acesta prin conţinutul video. Chiar dacă a fost o muncă foarte obositoare şi grea, au fost atenţi să comunice prin conţinut video premium şi să le ofere fanilor un making of scurt şi la obiect despre ce s-a întâmplat în ziua precedentă. Cam aşa ceva mi-ar fi plăcut să văd şi pe contul de Instagram de la Untold – un video (profesionist) de 15 secunde cu ce s-a întâmplat în ziua respectivă.

 

 3. Relaţia cu utilizatorii de Instagram

Jose Lourenco

Comunitatea este un cuvânt sfânt atunci când vine vorba de comunicarea pe social media. Şi asta de multe ori înseamnă muncă în plus, stat după ora de lucru pentru a-i răspunde unui fan/urmăritor şi a rezvolta anumite probleme. Sau cel puţin asta ar fi munca unui community manager!

Nu vreau să fiu prea subiectiv sau să bat apa în piuă, dar cred că o mai mare atenţie la utilizatorii de Instagram ar fi adus un plus de valoare bradului Untold şi ar fi consolidat comunitatea pe Instagram. Aş fi răspuns, cel puțin, tuturor celor care au lăsat comentarii pe Instagram şi aş fi monitorizat hashtag-urile #untoldfestival şi #untold.

Ce se putea face?

1. Cum ziceam şi mai sus – aş fi răspuns tuturor celor care au lăsat un comentariu pe Instagram. 

2. Aş fi folosit şi conţinutul unora pe Instagram prin posibilitatea de re-post. Iată aici un link unde explică ce aplicaţii şi cum se pot folosi pentru re-post.

3. Aş fi lucrat cu cel puţin 2 sau 3 instagrammeri pe partea de conţinut pe Instagram. Chiar dacă au fost bloggeri şi vloggeri oficiali la festival, nu aş fi trecut cu vederea şi comunicarea prin instagrammeri. De exemplu, Coachella arată faptul că unii instagrammeri preluau contul oficial @coachella.

Concluzie

Cam astea au fost aşteptările mele în mare parte de la contul de Instagram @untoldfestival; cred că are potenţial foarte mare. Asta a fost părerea mea despre ce se putea face mai bine şi sper ca pe viitor să vedem nişte îmbunătăţiri. Până la urmă, cred că şi alţii ar putea prelua ce-i bun şi pune în practică!

Cine are urechi de auzit să audă, iar cine are ochi de văzut să vadă.

Photo by Sawrad

6 comments on “Cum putea Festivalul Untold să comunice mai bine pe Instagram”

  1. Desi sunt de acord in mare cu ce ai zis, cateva comentarii. Nu cred ca exemplul cu fotografiile de la celelalte festivaluri este relavant. Unele din ele se vede ca sunt facute cu aparatul foto si apoi uploadate in cont. Ceea ce e o alta discutie, e ok sau nu sa faci asta? Apoi, sa postezi dimineata, cand oamenii mergeau la culcare nu ajuta la aproape nimic. De fapt, oricand ai posta, ratezi oameni, fiind vorba de ore diferite de trezire/culcare in perioada festivalului. Sunt de acord cu fotografiile slabe si cu faptul ca e pacat ca nu au dat o atentie mai mare acestui fapt. Dar si sa stai cu telefonul in mana la festival, ca sa vezi ce comunica ei pe Instagram nu prea are sens, daca esti deja acolo. Erau atatea modalitati prin care puteai face asta la fata locului si erau multe activitati din care aveai de ales. Mi se pare un articol scris numai ca sa existe o parere legata de festival. Mereu se poate face ceva mai bine. Se vede ca oamenii s-au straduit. La anu o sa o faca mai bine.

  2. Salut Dan,

    Hai să luăm pe rând fiecare punct despre care ai scris:

    1. Exemplul cu fotografiile de la celeltalte festivaluri sunt exemple de inspiraţie, sau dacă pot spune “se poate şi mai bine”. Iar la întrebarea dacă e ok sau nu să uploadezi fotografii făcute cu aparatul pe contul de Instagram, dă-mi voie să-ţi răspund cu altă întrebare “Dacă nu ar fi fost ok să se întâmple asta, crezi că Instagram nu ar fi găsit o modalitate de a opri această aşa zisă problemă?”

    2. Al doilea punct pe care aş vrea să-l lămurim este timpul postării pe Instagram. Când îi oferi omului o informaţie în plus, la timpul potrivit în locul potrivit, atunci l-ai câştigat. Din experienţa mea şi studiile făcute, postările pe Instagram făcute dimineaţa au un engagement mai mare decât cele puse de la ora 14:00, 18:00 sau chiar şi 21:00. Desigur, aici nu discutăm despre modul de uploadare şi alte “cârlige” pentru a atrage like-uri. Iar oamenii care se duceau la culcare dimineaţa, cu siguranţă se trezeau pe la ora 12:00, 14:00, 16:00 şi îşi făceau rutina zilnică: mic dejun (sau prânz), cafea şi verificările de social media (facebook, instagram etc) iar dacă Untold le oferea informaţiile de care ziceam mai sus, cu siguranţă era un mare plus pentru ei.

    3. Dacă oamenii nu stau cu telefonul în mână la festival atunci care e explicaţia celor peste 13,500 de fotografii uploadate pe hashtag-ul #untoldfestival sau cum explici fotografia asta http://bit.ly/1eSexcf? Nu cred că mai încape îndoială că marea masă de oameni când merg la un eveniment vor să surprindă momentele şi să le arate şi prietenilor virtuali de pe social media. Telefonul a devenit cel mai intim obiect la omului de astăzi.

    4. Articolul acesta nu a fost scris doar ca să mai existe încă o părere legată despre festival ci pentru a-i ajuta pe organizatori ca data viitoare să facă un lucru şi mai bun. De asemenea a fost scris şi pentru oamenii de marketing, social media şi organizatori de evenimente care vor să ştie mai multe despre comunicarea pe Instagram la un eveniment.

    Mulţumesc.

  3. Hmmm… Daca e ok sa postezi fotografii facute cu aparatul, trebuiau sa foloseasca din fotografiile postate pe Facebook. Sunt multe bune si au avut de unde alege. In cazul asta la “Ce se putea face” trebuia sa dai si sugestia asta. Tu ziceai ca trebuia postat intre 9 si 9:30 – nu neaparat, eu cred ca puteau posta la orice ora in perioada festivalului si tot era ok. Fotografiile cu sponsorii pe Instagram… sigur nu le pasa cand singura bere de acolo era Ursus si bancomatele impanzeau spatiul – in cazul asta expunerea primita era infima fata de ce au primit live acolo – da, era ok dar nu atat de importanta incat sa fie mentionata (cred eu). Oamenii au stat postat masiv, insa pe conturile lor, si nu cred ca au stat cu telefonul in mana pentru a urmari toti pagina Untold, din contra, au facut-o pentru a share-ui cu prietenii virtuali emotiile de acolo, situatie in care comunicarea brandului pe canalul propriu, nu incape in discutia asta. Eu am postat pe Instagram dar nu am urmarit pagina lor deloc, decat incepand de luni. Sunt sigur ca majoritatea au facut la fel. Motiv pentru care pagina lor are mai putin de jumatate de fani comparativ cu numarul de postari publicate cu #untoldfestival.

  4. Ce-i drept, nu sunt doxa intr-ale instagramului de aceea te urmaresc, sa mai pot prinde una-alta de la un connoisseur.

    Mi-a ramas intparit articolul cu contul de Instagram al EC-ului si citez:

    “Desigur, ca şi consumator de Instagram poate aş fi vrut să se ocupe mai mult şi de această reţea de socializare. Mi-ar fi plăcut să văd în timpul zilei activităţile de prin tabără, să fac cunoştinţă cu participanţii, să primesc exclusivităţi behind the scene şi poate câteva mesaje call-to-action”

    Cum ziceam, vorbesc din punctul de vedere al unui outsider si mie unul mi se pare ca au atins tot ce ai mentionat tu in acel articol cu varf si indesat: am avut parte de exclusivitati behind the scene, poze cu festivalieri, videouri care aratau exact atmosfera de acolo, activitatile din timpul zilei, sponsori etc.

    Nu imi dau seama daca asta s-a vrut, dar cred ca au dorit sa ofere o alternativa a live streamingului, ceea ce la alte festivaluri de amploare lipseste cu desavarsire.

    Sunt de acord cu calitatea uneori proasta a pozelor dar au reusit sa engage-uiasca multi followeri.

    Parerea mea.

  5. Ah, da!

    Nu ti se pare absurd sa ceri ca ei sa raspunda miilor de mesaje pe #Instagram (m-am uitat de curiozitate si chiar rata de raspuns mi se pare neasteptat de mare, eu unul consider inutil sa raspunzi la mesaje gen “You are awesome! Buna treaba/ Felicitari/etc” care sunt cam la fiecare post minim 5) cand tu nu nu ai dat niciun feedback comentariului meu?

  6. Alin,

    Hai să începem cu începutul că aşa e bine şi frumos.

    În primul rând mulţumesc că citeşti site-ul Instagramology. Apreciem şi suntem recunoscători pentru acest lucru, atât eu cât toată echipa.

    În al 2-lea rând, dacă ne uităm la perioada când am scris articolul despre EC şi când am scris articolul despre Untold, s-au cam schimbat unele lucruri. De exemplu, Instagramology nu mai e doar un simplu blog administrat de o singură persoană, a devenit un proiect condus de 3 persoane care lucrează în 3 domenii diferite şi cu expertize în domeniul social media diferit. Ce-nseamnă asta? Că părerea mea e (Robert Katai) este părerea mea unică iar dacă Marian Hurducaş sau Cosmin Tudoran nu sunt de acord, pot să lase comentariu şi să discutăm constructiv despre această ideea. Dar te asigur că şi ei sunt de aceeaşi părere cu mine, cel puţin 90%.

    Nu am zis că Untold nu a făcut o treabă bună, dar atunci când te declari un festival de nivelul acesta, ai vrea să vezi cel puţin jumătate dintre lucrurile pe care le-am scris eu la acest articol. Desigur, toate au un început şi e bine să se vadă creşterea şi dezvoltarea, dar această postare a fost scrisă în primul rând pentru organizatorii acestui eveniment şi în al doilea rând pentru oamenii care sunt în domeniu şi care vor să înveţe mai multe despre comunicarea pe Instagram. A fost o critică constructivă.

    În al 3-lea rând, nu am cerut să se răspundă la toate comentariile şi chiar şi la cele cu “You are awesome/Bună treabă/Felicitări etc” ci aveam aşteptarea ca măcar la întrebări de genul “de la ce oră începe” sau “ce se întâmplă cu etc” iar la întrebările astea nu s-a dat nici un răspuns în momentul în care am scris articolul. Desigur, poţi răspunde şi la felicitările de genul cu un emoticon simplu:) că doar nu te doare mâna.

    Aşadar, fiecare să ia ce-i mai bun pentru el/ea şi restului să-i dea pace.

    Mulţumesc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *